Ikivihreät Katajaiset

IKIVIHREÄT KATAJAISET

Päänuppi hoidossa

Kuoro on paljon muutakin kuin laulamista. Meitä on 35, jotka olemme tulleet viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana Katajaisiiin. Vähitellen olemme tutustuneet toisiimme, ja vaikka harjoitusaikana keskusteluun jää hyvin vähän aikaa, on sentään väliaika. Silloin puheensorina täyttää harjoitussalin, tärkeät asiat kerrotaan ja naurua riittää.

Yksin asuvilletämä harrastus merkitsee todella paljon. Eräskin sanoi, että kuoro on hänelle kuin toinen koti. Ja tärkeä juttu: laulaminen on kuin muistijumppaa. Sanojen ja sävelkulun mieleenpainaminen saa päänupissa aikaan melkoisen kuhinan.

Matkailu yhdistää

Tulimme äskettäin onnistuneelta Ruotsin matkalta. Esiinnyimme Hälleforsin ja Noran kaupungeissa Keski-Ruotsissa. Kaikkialla tunsimme olevamme kuin piispa pappilassa. Matka oli jo neljäs lähivuosien aikana. Ensimmäisenä kävimme jopa Espanjassa saakka ja kun alkuun pääsimme, seurasivat Tarton ja Oxelösundin reissut. Matkat ovat kuin palkinto vuosien työstä ja konserttien jälkeinen yhteenkuuluvaisuuden tunne on huikea.

Oletko kiinnostunut kuorostamme? Miten pääset mukaan?

Aikaisempi kuorokokemus on eduksi, mutta ei pakollinen. Jos tunnet nuottiviivaston, niin hyvä. Ne erilaiset mustat pampulat ja muut merkinnät tulevat tutuiksi harjoituksissa, jos eivät ennestään jo ole. Kun tulet, johtajamme arvioi. mihin ääneen eli stemmaan parhaiten sovellut. Sen jälkeen annamme nuotteja ja pikkuhiljaa alat tottua meihin ja koko touhuun. Aluksi kestää jonkin aikaa, että tulemme tutuiksi, koska meitä on niin monta ja harjoitusten välillä oleva lyhyt väliaika ei heti riitä perusteelliseen tutustumiseen. Mutta vähitellen, vähitellen.

Hauskaa on harjoituksissa. Kuoroa johtaa jussi Tamminen. Kuva Tarja Virkki