Kirjallisuuskerhon historiaa

Kerho on yhtä vanha kuin seurakin. Seuran alkuinnostuksessa oli paljon aktiivisia jäseniä, jotka halusivat perustaa erilaisia harrastuskerhoja, niin syntyi myös kirjallisuuskerho. Seuralla oli käytettävissään kokoomuksen omistamista tiloista " nk monttu", Kuninkaankatu 13.sta. Alusta alkaen toiminta oli vilkasta, kävijöitä oli tilaisuuksissa jopa 100 henkilöä ja huom! miehiä oli melkein puolet.

Emännät kahvittivat joka kerta väliajalla, ohjelmaakin oli - usein vaihtelevaa musiikista kirjallisuuteen. Tehtiin retkiä jopa Keski- Eurooppaan. Kerhon vetäjinä oli aktiivijäseniä, vain muutamia mainitakseni; Anna-Maija Urkola, Suoma Vilkman, Helinä Koivisto, Laila Halme. Esitelmöitsijät ovat olleet yleensä kirjallisuuden monitaitureita, että myös itse kirjailijoita, teatteriväkeäkään unohtamatta.

Kun Kansalliset Seniorit joutuivat luopumaan nk. montusta, kaupunki tarjosi Vanhan Kirjastotalon luentosalin vuokrattavaksi ja niin toiminta jatkui supistetummassa muodossa. Kahvihetket jäivät ja tuntimääräkin pieneni, mutta samalla hävisivät myös vähitellen miehet. Taisipa olla niin, että yksi mies, Rauno Tamminen, puolusti miessukupuolta yksinään 5 vuotta.

Kerhon toiminta on jatkunut vilkkaana, tosin ehkä hieman "vähäväkisempänä", mutta teema on pysynyt samana, kirjallisuus eri muodoissaan etusijalla.

Sirkka Vilenius entinen kerhon vetäjä

Ps. Sirkka on toiminut ansiokkaasti 10 vuotta kerhon vetäjänä ja nykyään kerholaisena sekä retkivastaavana. Kerhonjohtaja Maija-Riitta Koskinen 0400 441 521