Muistikerhon vaiheita

Kerho perustettiin huhtikuussa 2001. Kerhossa on mahdollisuus monin keinoin huolehtia aivojen toimintakunnosta, lisätä aivosolujen tiheyttä niin, että ajattelun selkeys ja muistamisen vireys säilyvät. Pohtimisen, muistelun ja tehtävien lomassa otetaan myös muutamia keveitä, virkistäviä voimisteluliikkeitä. Vaikka itse olemmekin eläkkeellä, aivojemme pitää edelleen työskennellä. Se on varttuneitten vuosien paras henkivakuutus.

Muistikerho kokoontuu joka toinen torstai kello 12 toimiston kokoustilassa, Kuninkaankatu 13.

Muistikerho on nimestään huolimatta keskustelukerho.

Marja Kujansuu

Muistelemme asioita, yritämme muistaa laulun sanoja, kenties vähän laulammekin. Toki teemme myös muistiharjoituksia, harjoitamme koordinaatiota pienin harjoittein. Muistikerhossa ei tarvita mitään erityistaitoja, nauramme paljon ja olemme yhdessä. Tule muistelemaan kanssamme joka toinen torstai. Vetäjinä toimivat Tarja Virkki ja Marja Kujansuu

Tuija-Leenan aika Tuija-Leena Juutilainen

Olen osallistunut muistijumppaan vuodesta 2002 lähtien. Tampereen Kansalliset Seniorit ry:n 2003 esitteessä on takakannessa senioreiden kerhot ja kerhonjohtajat, muistijumppa Tuija-Leena Juutilainen.

Muistikerhomme kokoontui vuosien varrella useammassa paikassa johtuen mm. remonteista Kuninkaankadulla. Paikkoina olivat Viola-koti, Kuninkaankadun kellarikerroskin. Kokoontumispäivät vaihtelivat, ne olivat joko tiistaina tai torstaina. Kellonaika oli yleensä klo 14. Kesällä ei ollut toimintaa.Muistikerhoista raportoitiin Kansallisen Sivistysliiton opintokeskukseen. Raportissa oli luettelo ryhmän jäsenistä ja läsnäoloistunnoista.Pirkanmaan Kansallinen Senioripiiri RY piti Tampereella muistikerhoseminaareja, esim. 2005.Kansio ja Senioriliitto pitivät koulutuksia. Koulutukset olivat hyvin antoisia. Siellä tapasi osallistujia eri puolelta Suomea. Muistikerhon vetäjänä osallistuin erilaisiin koulutuksiin ja tapahtumiin, joissa muistaminen ja muisti olivat aiheena. Keikkulan tapahtumat ja koulutukset ovat jääneet mieleeni. Muistin vahvistaminen on yksi tärkeä tavoite, myös ennaltaehkäisy muistisairauksien varalta. Yksi muistiryhmän konkreettinen tavoite oli hankkia muistia tukevaa lähdeaineistoa. Muistiryhmän vetäjä vetää ryhmää niin, että ryhmä pysyy koossa. Vuonna 2003 muistikerhossa oli 11 henkeä, aina tietenkään kaikki eivät päässeet. Suositus on, että viisi henkeä on paikalla. Mielestäni ryhmämme oli sopivan kokoinen. Jotkut pääsivät jopa joka kerta. Ajallisesti muistelimme parisen tuntia. Meille oli tärkeätä, että jokainen sai sanoa sanottavansa. Mielenkiintoista oli kuulla, mitä oli tapahtunut viime kerhopäivän jälkeen.Muistikerhon toiminta on myös yksinäisyyden toimintaa, kun kerholainen muistelee, voi toinen kysellä ja tukea. Muistikerhossamme siis keskustellaan, pohditaan, kuunnellaan, ideoidaan. Mehän haluamme säilyttää muistimme toimivana iästä riippumatta.

Tuulan ja Tuulikin aika

Tuula Pietilä ja Tuulikki Punkari

Yhdistyksellämme aiemmin toiminut muistikerho oli ollut katkolla jo jonkin aikaa. Hallituksessa esitettiin toivomus toiminnan uudelleen aloittamiseksi. Olin omassa työelämässäni toiminut kolmisenkymmentä vuotta vanhustyössä, joten uskoin kokemukseni tästä olevan avuksi muistikerhon vetämisessä.

Sain kaverikseni Tuulikin, jolla taas oli psykologin näkemys aiheeseen. Aloitimme kerhon vetämisen keskiviikkona 19.1.2011. Kokoonnuimme kerholaisten kanssa joka toinen keskiviikko toimiston kokoushuoneessa Osalllistujamäärä pysyi koko ajan 8 – 12 jäsenen lukemissa.

Hauskaa meillä oli, muistinystyrät saivat kyytiä ja tunsimme voivamme vähintäänkin hyvin! Meidän osalta muistikerhon vetäminen loppui viiden vuoden rupeaman jälkeen vuoden 2015 lopussa.