Kirjallisuuskerhon retki Ruovedelle

Keskiviikko 18.10 2023 valkeni harmaana, kun suuntasimme Vanhalta Kirkolta kohti Ruovettä.

Mitä lähemmäksi kohdetta tulimme sitä kauniimmaksi sää muuttui. Aurinko paisteli jo Runebergin lähteellä. Kohde oli pettymys tai vuodenaika väärä. Lampi täynnä puista pudonneita lehtiä. Oli vaikea kuvitella Runebergin haltioitumista lähteellä.

Seuraavaksi suuntasimme Ruoveden kirkolle, joka on nimetty Kustaa III puolison Sofia Magdalenan mukaan. Meillä oli todella asiantunteva opas kirkkoa esittelemässä, todellinen tietopankki. Ruoveden kirkkomaalle tullaan kolmelta suunnalta, kylän keskustasta, Ritoniemen koivujen reunustamaa kirkkotietä tai vesireittiä myöten. Me valitsimme kylän keskustasta tulevan reitin. Kirkko oli valtava, vaikuttava ja kerrassaan upea alttaritaulu. Vanha Könninkello, joka oli näyttänyt aikaa jo 1800 luvulla. Kirkossa oli vietetty rakennuksen vihkiäisiä ennen kuin lupapaperit olivat tulleet Tukholmasta hovin byrokratian rattaista.

Kirkkomaalla oli upea Hernesniemen sukuhaudan upea hautapaasi, johon oli merkitty kesällä kuolleen aivokirurgi Juha Hernesniemen nimi vanhempiensa nimien alle. Luutnantti Jorma Gallen-Kallelan hauta sekä aina yhtä sykähdyttävät kaatuneitten nuorten miesten hautalaatat.

Matka jatkui Vinhan kirjakaupalle pienen matkan päähän.

Vinhan kirjakauppa on Suomen vanhimpia kirjakauppoja. Kirjakauppatalo on rakennettu 1931. Rakennus on kunnostettu 2023. Ensiksi joimme Vinhalla kahvit ja niiden lomassa toinen omistajista kertoi kirjakaupan historiasta. Itselle oli yllätys, että kirjakaupan pito oli luvanvarainen aina 90- luvulle asti. Kirjakaupan avaaminen on ollut Ruovedelle todellinen kulttuuriteko, koska rakennuksen ja sen toiminnan ympärille on muodostunut taiteilijaresidenssejä sekä kirjailijatapaamisia ja taidenäyttelyitä. Onpa Vinhalla elvytetty vanha kinkeriperinne, mutta tämänpäivän mausteilla,

Kirjallisuuskerholaisina teimme myös ostoksia. Kirjat oli kauniisti ryhmitelty aiheittain ja jätetty pois nykyisiä kirjakauppoja vaivaavia rihkamahyllyjä.

Antikvariaattiosastolta löysin pari vanhaa kirjaa.

Lounaalle menimme yhdistettyyn Lounas- ja kukkataloon.

Kiitos Atro Vuolteen kuljettajalle sekä ennenkaikkea kerholaisille. Meillä on aina mukavaa retkillä. Kiitos siitä kuuluu kerholaisille, jotka tulee aina asenteella 'Tästä tulee hyvä päivä'.

Kerhovastaava Maija-Riitta Koskinen

Ruoveden kirkon alttaritaulu (kuva Tuuli Tiihonen)
Ruoveden kirkon vaivaisukko (kuva Tuuli Tiihonen)