Teatteria Tampereella

ANASTASIA

musikaali ensimmäisenä Tampereella.

lauantaina 17.9. 2022 klo 13

Musikaalin taianomainen tarina kuljettaa Romanovien loisteliaasta palatsista Venäjän vallankumouksen keskelle ja Pariisiin, missä nuori ja rohkea Anja etsii itseään ja menneisyyttään.

Ohjaus Samuel Harjanne

Käsikirjoittaja Terrence McNally, säveltäjä Stephen Flaherty

Lipun hinta 69€/ viitenumero 2176

KUOLEMANTANSSI la 24.9. klo 13

TAMPEREEN TYÖVÄEN TEATTERI/ suuri näyttämö

Tähtitanssijat Jorma Uotinen, Sirpa Suutari- Jääskö ja Jukka Haapalainen tulkitsevat ikonisen avioliittodraaman ennennäkömättömällä tavalla. Intohimoinen näytelmä on sovitettu visuaalisesti näyttäväksi draamalliseksi tanssiteokseksi.

Edgar (Jorma Uotinen) ja Alice ( Sirpa Suutari-Jääskö) ovat olleet naimisissa neljännesvuosisadan. Alicen näyttelijäura on muisto vain ja rahat ovat lopussa. Edgarin kapteeninvirka pitää pariskuntaa vankina linnoitussaarella, jossa ei tapahdu mitään. Saarelle saapuu molempien vanha ystävä Kurt (Jukka Haapalainen) ja kaikki muuttuu. Joka ikinen päivä toistuva kahden hengen miekkailuharjoitus pyörähtää kolmiodraamaksi, jossa soivat kaikkien tanssien kaikki sävyt.

Viha, rakkaus, pelko, kateus, himo, ahneus ja vallanhimo tanssittavat ihmisiä. Uudessa sovituksessa Alice on kysymysten ja ratkaisujen keskipisteessä.

Tanssijat Jukka Haapalainen, Sirpa Suutari- Jääskö ja Jorma Uotinen ovat luoneet koreografian, jonka kautta tekijöiden pitkä kokemus eri tanssilajien parissa fuusioituu fyysisen teatterin kerrontaan.

Ohjaaja Tiina Puumalaisen ideoiman ja sovittaman klassikon tulkinnassa tanssilla on tehtävä; kertoa myös kaikki se, mikä muuten jäisi keskustelun rivienväleihin.

Koreografit Jukka Haapalainen, Sirpa Suutari-Jääskö ja Jorma Uotinen

Visualisointi Teppo Järvinen

Lippu 43€/ viite 2228

MOMENTUM 1900, la 15.10. 2022 klo 13

TAMPEREEN TYÖVÄEN TEATTERI/ suuri näyttämö

Kotimainen suurmusikaali Pariisin maailmannäyttelystä,

Heikki Salon ja Sirkku Peltolan käsikirjoittama ja Eeva Konnun säveltämä teos.

Momentum 1900 herättää henkiin tunnetut taiteilijat: Albert Edelfeltin, Akseli Gallen- Kallelan, Eliel Saarisen, Beda Stjernschantzin, Ellen Thesleffin ja Ville Vallgrenin.

Taide muutti maailmaa. Suomen paviljongissa kiteytyi koko vuosisadan alun taistelu autonomisen Suomen alueen ja sen venäläistämiseen pyrkivien hallitsijoiden välillä. Paviljonki sisälsi lukuisia piilotettuja poliittisia viestejä ja sen rakentamiseen liittyi kädenvääntöä venäläisten valtaapitävien kanssa.

Momentum on dramaattisesta taustastaan huolimatta myös aito veijaritarina. Taiteellisen intohimon ja poliittisen taistelun lisäksi se kertoo kahden nuoren heräävästä rakkaudesta.

Rooleissa mm.: Martti Suosalo, Saska Pulkkinen, Emilia Keskivinkka, Petra Karjalainen, Aimo Räsänen, Juha- Matti Koskela, Janne Kallioniemi, Mika Honkanen, Hiski Grönstrand, Pihla Pohjolainen ja JP Parviainen.

Ohjaus Sirkku Peltola

Lippu 66€/ viite 2202

Kapellimestari Tony Sikström

COME FROM AWAY, TTT suuri näyttämö, lauantai 19.11. 2022 klo 13

Tositapahtumiin perustuva hittimusikaali, ensi kertaa Suomessa.

Palkittu, inspiroiva ja koskettava musikaali perustuu 9/11 tragediaa seuranneisiin tositapahtumiin.

New Yorkin ilmatila suljettiin. Ilmatilaan jäi satoja lentokoneita, niistä 38 määrättiin laskeutumaan Ganderiin, pieneen 11000 asukkaan kanadalaiskaupunkiin. Kaupunkilaiset majoittivat kaikki noin 7000 asukasta. Matkustajat joutuivat viettämään lopulta viisi tunteikasta ja epätietoista päivää. Musikaali perustuu heidän, tositapahtumissa mukana olleiden haastatteluun.

Come From Away on sydämellinen ja inhimillinen tarina siitä, miten yhteisö voi kriisin tullessa yhdistyä ja selvitä pahimman yli yhdessä. Se tuo toivoa ja lohtua- saa meidät uskomaan hyvään.

Rooleissa mm. Jonna Järnefelt, Kaija Kärkinen, Nina Tapio, Jerry Wahlforss, Matti Leino, Petra Karjalainen, Heidi Kiviharju, Saska Pulkkinen

Käsikirjoitus Irene Sankoff ja David Heine

Ohjaus Samuel Harjanne